Daan

zondag 12 december 2010

Schuimbad

Daan gaat over het algemeen graag in bad. Er zijn wel periodes waarin hij geen zin heeft en al begint te jammeren zo gauw hij het woord ‘bad’ hoort. Meestal is dat nadat hij zijn haren een keer heeft moeten laten wassen. Haren wassen en Daan gaat nu eenmaal niet samen. Maar over het algemeen gaat Daan graag in bad. Hij speelt dan met een plastic bal met kraaltjes erin, die duwt hij onder water en laat dan los. De bal komt met een floep weer naar boven. Dit herhaalt hij eindeloos afgewisseld met een keertje ‘zwemmen’ op zijn buik. Hij gaat dan op zijn buik liggen en spartelt wat met zijn lange stelten heen en weer om daarna weer te gaan zitten en de bal te pakken. Erg voorspelbaar dus en weinig moeilijks aan.

Tot die ene avond. Daan mocht alleen in bad. Onze ervaring had namelijk geleerd dat Juul en Daan samen in bad niet werkt. Juul kiepert namelijk het ene bekertje water na het andere over Daan zijn hoofd. Zij vindt namelijk dat zijn haren gewassen moeten worden. Daan raakt hier erg overstuur van en wil uit bad. Mevrouw heeft haar uiteindelijke doel dan bereikt en gaat lekker languit liggen dobberen. Dus Daan en Juul gaan niet meer samen. Daan mocht als eerste deze keer. Kraan open gedraaid, lekker veel schuim erin gedaan, want Daan kan schuim en zeep ook erg waarderen. Dat voelt zo fijn als je dan je handen over elkaar wrijft. En al gauw zat meneer prinsheerlijk in een warm bad met lekker veel schuim.

Na zijn badritueel uitgevoerd te hebben, was ik hem. Er zit een veeg poep op het washandje. Helaas voor mij valt het kwartje nog niet. Ik denk alleen dat we zijn billen niet goed hebben schoongemaakt na zijn poepluier. Meneer gaat eruit en mevrouw staat al in haar poedelnakie klaar. Hup in bad. Ze spartelt wat door het water en ik droog Daan af. Stuur hem naar Bart, zodat hij verder aangekleed kan worden. ‘Kijk mama’ zegt Juul, ‘ikke suimbaardje’. Ze heeft haar kin ingesmeerd met schuim. Gelukkig reageer ik door naar haar te kijken. ‘Goh Juul, je lijkt wel een kaboutertje’. Om in dezelfde adem er achteraan te zeggen ‘wat drijft daar nou in het bad?’

Het kwartje dat moet vallen, is er nog een uit het ‘gulden’ tijdperk en zodoende valt het kwartje nog steeds niet. Ik graai met mijn hand door het schuim en water en dan kom ik tot de vieze ontdekking dat ik poep in mijn hand heb. Gatverdarrie poep!!! In eerste instantie krijgt Juul natuurlijk de schuld. ‘Gatver Juul, heb jij in bad gepoept?’ Ze ontkent natuurlijk in alle toonaarde. Bart is ook de badkamer binnen gelopen en Daan stapt vrolijk langs hem heen. ‘Poep!’ zegt ie.

Pas dan valt het kwartje en besef ik dat Daan in bad heeft gepoept. Bart vraagt uit formaliteit of hij het op zal ruimen, maar op mijn antwoord dat ik het wel doe, weet hij niet hoe snel hij moet verdwijnen. Juul staat inmiddels onder de douche. Hoe ga ik dit nu opruimen? Ik laat het bad leeglopen. Pas dan merk ik hoeveel Daan heeft gepoept. Het bad loopt namelijk niet meer leeg, het zit verstopt met poep. Ik pak de  sproeier om het schuim ‘kapot’ te sproeien, met heel veel wc-papier vis ik de grootste drol eruit. De rest sproei ik met de harde straal door het putje. Met heel veel geduld en water is uiteindelijk alle poep weg.

Ondertussen gruwel ik nog steeds van Juul met haar schuimbaardje van schuim en poep. Gelukkig zat Pleun deze keer niet bij Daan in bad. Zij stopt al het speelgoed in haar mond. Die gedachte heb ik maar verdrongen, ik ging al zo al genoeg over mijn nek. Daan bekeek het met een grote grijns, hij vond zijn grap erg geslaagd. Maar voorlopig krijgt hij van mij geen schuimbad meer!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten