Daan

woensdag 27 november 2013

Tand trekken??

Het gebeurde gisterenavond, tijdens het avondeten. Daan had zijn boterhammen op, terwijl wij hadden genoten van de lekkere mexicaanse buritos. We zaten nog aan tafel voor het toetje. Aangezien Daan zijn medicijnen altijd hier altijd bij in neemt, gaf Bart hem zijn toetje. Ineens schrok hij. Daan zijn mond zit helemaal vol bloed. Ik schrok net zo hard. Waar? vroeg ik. Ja duh, zei Bart, waar zit zijn mond? Maar ik bedoelde natuurlijk of hij op zijn tong had gebeten of een tand door zijn lip. Hoe kan dat nou? Ik dacht meteen aan glas in zijn toetje, maar al gauw kwamen we er achter dat het zijn tand was.

Opgelucht haalden we adem. Het kwam door zijn tand. Die stond ook wel een beetje los, aldus Bart. Daan at ondertussen zijn toetje zelf verder op. De rust aan tafel keerde weer terug. De andere kinderen kletsen weer verder over van alles en niks. Tot opeens Daan weer begon te mopperen over zijn tand. Mij tand doet pijn. zei hij. Hier. En hij deed zijn mond wijd open. 

Ja jongen, we zien het. Die tand gaat eruit. Je krijgt een grote-mensen-tand. Bart zijn woorden waren nog niet koud of Daan stak zijn duim en wijsvinger in zijn mond. Draaide een keer en liet vol trots zijn tand, vol met bloed, zien. Zo, zei hij, doet nie pijn meer. Een straaltje bloed sijpelde langs zijn mondhoek naar beneden. 

Het was ineens stil aan tafel. Iedereen keek hem vol verbazing aan. Had hij nou zomaar een tand uit zijn mond getrokken? Zonder een kik te geven. We wisten wel dat Daan een hoge pijngrens had, maar dit sloeg werkelijk waar alles. Ik voelde zelf de pijn als ik er aan dacht wat hij net had gedaan. Vlug een koud en nat doekje pakken om het bloeden te stelpen. Daan hoefde die poespas allemaal niet. Hij had last van de tand die anders dan anders voelde en hij had het probleem zelf even opgelost. Nu hebben we in ieder geval wel twee tanden in zijn tandendoosje, zodat hij later ook iets kan laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten