Daan

woensdag 27 november 2013

Geheim van Sint

Nog een paar weken en dan is het zover. De afgelopen tijd zijn er al pittige discussies over geweest, maar wat mij (en vele anderen) gaat het sinterklaasfeest gewoon door in originele staat. Aangezien wij vier kinderen hebben en drie daarvan vaak grote wensen hebben, probeer ik alles een beetje te spreiden. Zo kon het dus gebeuren dat ik na het binnen vallen van de eerste speelgoedboeken al in de winkels stond om alvast het nodige aan te schaffen.

Beetje vroeg misschien voor sommige mensen, maar het scheelt enorm in de portemonnee als het een beetje uitgesmeerd wordt. Bovendien is het geliefde object vaak uitverkocht of niet meer op tijd leverbaar als je wat later gedurende de periode komt. En ik ben iemand die graag goed voorbereid is en helemaal in de stress kan schieten als er iets niet meer is, wat mijn kinderen zóóóó graag wilden hebben.

Dus op een donderdagochtend ging ik kinderloos naar de speelgoedwinkel. Ik had van te voren al een lijstje gemaakt en gelukkig hadden mijn kinderen al fanatiek aangekruist en geknipt en geplakt. Vroeger kon ik nog weleens een kadootje kopen als er eentje in de buggy zat, maar dat tijdperk hebben we inmiddels afgesloten. Hoeveel ik niet zogenaamd heb gekocht voor mijn werk of dat ik voor iemand anders iets mee moest nemen. Dat wil je niet weten. Smoesjes te over.

Nu lukt dat niet meer. Zeker niet met Pleun, die heeft alles toch al zo snel in de gaten. Haar middelste naam is tenslotte niet voor niks bijdehand. Het was nog rustig en ik liep op mijn gemak de winkel eens rond. Er kwamen meerdere mensen binnen. Waaronder een vrouw met een kindje van een jaar of drie. Ook zij pakte het een en ander aan speelgoed. Het kind liep rond haar heen te drentelen. En pakte zelf ook van alles vast. Eigenlijk niks vreemds aan. Tot het kindje op een gegeven moment aan moeder vroeg voor wie die kadootjes allemaal waren. 

Voor jou, die kopen we vast voor Sinterklaas, zodat Sinterklaas die dan aan jou kan geven. Mijn broek zakte af van verbazing. Zeg dan niks, in plaats van zo'n weinig fantasievolle reden. Het sinterklaasfeest is toch een feest vol geheimen. Juist de voorpret die je als ouders hebt, maakt voor mij het feest bijzonder en speciaal. Ieder jaar proberen we de zakken met kado's op een leuke en originele manier te laten bezorgen. Zo zijn ze al eens verstopt geweest. Of er lag een lege zak voor de deur met alleen maar 4 paar nieuwe oren erin. Ieder jaar probeer ik er iets speciaals van te maken. Ik heb al maanden van te voren lol en pret als ik weer iets heb bedacht. Of als ik al die kadootjes ergens moet zien te verstoppen. Of als we avonden aan rij aan het inpakken zijn en bij ieder geluid van boven tegen elkaar fluisteren 'stil eens, ik hoorde er eentje.' 

Heerlijke voorpret, genieten van deze geheimpjes en te bedenken wat voor blijde snoetjes er straks te zien zijn. Het zorgt voor mooie momenten en herinneringen. Zeker nu we een gelovige minder hebben. Ik was die ochtend in de speelgoedwinkel verbaasd over de gemakzucht waarmee deze moeder het tegen haar kind vertelde. Zonder enige fantasie om mee te gaan in het sinterklaasgebeuren. Ik was vooral erg opgelucht en blij dat ik zonder kinderen in de winkel was. Het zou toch heel erg zijn geweest als mijn kinderen vragen waren gaan stellen door een moeder die niet de moeite nam om het Sinterklaasfeest te laten voor wat het is. Een geheim voor de grote, een kindervriend voor de kleinste.

1 opmerking: