Daan

donderdag 28 november 2013

GGD

Er valt een brief op de mat. Daan wordt opgeroepen via de GGD voor een kort gezondheidsonderzoek (groei en ogen) staat er. Aangezien Daan onder behandeling is van een revalidatiearts, een kinderarts en een avg-arts vinden wij het niet noodzakelijk dat er ook nog een GGD-arts naar hem komt kijken. Het is tenslotte geen aapje, want dan hadden we hem wel in de dierentuin geplaatst. 

Ik besluit de afspraak te annuleren. Ik krijg eerst een vriendelijke mevrouw aan de telefoon van het afsprakenburo. Ze blijkt Daan niet te kunnen vinden met het kenmerk van de brief, maar gelukkig in combinatie met de geboortedatum en achternaam vindt ze Daan wel in hun bestand. Ik vertel haar dat ik de afspraak af willen zeggen. Aangezien er voor ons geen meerwaarde is voor dit onderzoek. 'Oh, antwoord ze snibbig, dit is anders wel een verplicht onderzoek'. Het woordje verplicht zorgt ervoor dat ik mijn irritatie op voel borrelen, maar ik kan het nog wegzuchten. Ik word doorverbonden met de teamassistente met wie de afspraak staat ingepland. 

Deze mevrouw begint ook vriendelijk, maar zo gauw ik zeg dat ik het onderzoek niet van toegevoegde waarde vind voor Daan, verandert haar houding. Of ik wel weet dat dit een oproep is vanuit de gemeente. Die wil dat alle schoolkinderen gezien worden door een arts van de GGD. Het onderzoek is dus eigenlijk gewoon verplicht. Ik zucht nog eens een keertje diep. Adem in en adem uit. Wat een flauwekul. Ik vertel haar dat het om een kind gaat wat op de mytylschool zit, maar de mevrouw vindt dat niet belangrijk. Als ik haar vertel dat Daan nog niet eens op het niveau van een tweejarige functioneert, dus dat hij dan eigenlijk bij het consultatieburo onder controle moet staan, valt ze stil.. Oh, daar heeft ze niet van terug. Bovendien, vertel ik haar, dat ik het een erg vreemde zaak vind dat iemand die mijn kind nog nooit gezien heeft, niet weet hoe om te gaan met hem, hem wil gaan testen, zonder dat daarbij een ouder aanwezig hoeft te zijn. 

Ze begint een heel pleidooi over dat ze bezig zijn om een nieuwe manier van testen en onderzoeken te ontwikkelen, dat ze niet weet hoever ze daarmee zijn, dat het speciaal voor kinderen binnen speciaal onderwijs is en nog meer blablabla. Ik kap haar af en zeg dat wij het geen meerwaarde vinden, niet willen dat onze zoon uit de klas wordt gehaald en dat hij door meer dan genoeg artsen wordt gezien. De mevrouw zal het meenemen in een overleg wat binnenkort gepland staat en laat het ons nog weten. Ik benadruk nogmaals dat ze de afspraak eruit moet halen. Jaja, zegt ze gehaast, dat zal ik doen. Zometeen toch maar eens de school inlichten dat Daan niet mee hoeft als ze hem uit de klas komen halen.

Het moet toch niet gekker worden, dat je als ouder zijnde niks meer over het welzijn van je kind te vertellen hebt. Dat mensen die je kind niet kennen, beter denken te weten wat het beste is voor hem en dat ze zonder pardon een verplicht onderzoek af kunnen nemen. Dat zullen we dan toch nog weleens even zien, beste gemeente en GGD. Nooit meer iets van die mevrouw gehoord. 

2 opmerkingen:

  1. Huh...verplicht????? Volgens mij krijg ik altijd brieven waar duidelijk instaat dat je contact moet opnemen mocht je niet willen dat het kind meedoet aan het onderzoek.....verschilt dat dan per gemeente ofzo?
    Wat een onzin. Ik vind het wel fijn als de arts even naar ze kijkt maar ik snap helemaal dat je dit onzin vindt als hij toch al door zoveel mensen gezien wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Minous, was een verplicht onderzoek. Alleen al het woordje verplicht, zette mijn haren overeind en daardoor was ook al niet van plan om mee te werken...uiteindelijk is het onderzoek niet doorgegaan. School had aangegeven dat dit niet nodig was en de GGD hoorde op de hoogte te zijn dat sommige ouders dit onderzoek niet nodig vonden of wilden....maar ja, het blijven ook maar mensen he??

    BeantwoordenVerwijderen