Daan

maandag 13 mei 2013

Telefoon

Bart en Gijs zijn net vertrokken naar een rugbytoernooi. Juul en Pleun spelen op hun kamer en Daan ligt op de bank de Efteling te kijken. Ik besluit om even snel te douchen. De kinderen zijn rustig en ik denk dat het wel lukt. Ik heb net mijn haren ingezeept als ik Daan hoor roepen. Hij trekt de badkamerdeur open en roept vanaf de overloop 'hier mama, papa aan de telefoon' en blijft vervolgens op de gang staan roepen.

Vanuit de douche kan ik niet zien of hij echt de telefoon vast heeft. Het zou namelijk ook zomaar kunnen dat hij een speelgoedtelefoon heeft gevonden. Net alsof bellen wordt hier door zijn zussen namelijk regelmatig gespeeld en aangezien Daan in de imitatiefase zit, lijkt het me dat meest logische. Daan blijft echter staan roepen, maar op mijn vraag om in de badkamer te komen staan, roept hij 'nee, hoef nie'. De douche staat tenslotte aan en Daan vindt de douche eng en niet leuk. Na lang aandringen, besluit hij op het randje van de badkamer en de gang te komen staan.

Tot mijn grote verbazing stond hij daar met de echte telefoon.  'Hier mama, is papa aan telefoon'. 'Hoe laat jij thuiskom?' vraagt hij door de telefoon. Meestal is dat wel hetgeen hij zegt, als hij Bart aan de telefoon heeft. Maar ik kan het nog steeds niet geloven. Onze zoon, die nog niet eens zijn eigen broek kan uit trekken, die niet snapt dat je een jas aan moet als het regent, die zijn eigen brood niet kan smeren, die een frikandel een kroket noemt en die van duplo geen treinbaan kan leggen, die zoon heeft zomaar de telefoon opgenomen.

Ik sta inmiddels koukleumend en druipend, compleet met ingezeepte haren, buiten de douche. Daan heeft besloten om toch op de grens van badkamer en overloop te blijven staan en geeft de telefoon, na herhaaldelijk vragen, aan mij. 'Hallo?' 'Ja met Bart' klinkt het aan de andere kant van de lijn. Op mijn gezicht verschijnt een grote glimlach. Onze zoon heeft zojuist zelfstandig en zonder hulp, zonder dat er iemand keek of hij het goed deed, de telefoon opgenomen. Ik voel niet meer hoe koud ik het heb, ik voel alleen maar trots!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten