Daan

donderdag 30 mei 2013

Cheese

'Mama, mag ik in ons bed tievie kijken?' vraagt Daan. Met ons bed, bedoelt hij het grote bed van papa en mama. Daan vindt het heerlijk om hier even lekker te luieren. Even voor het slapen gaan lekker in het grote bed liggen en tievie kijken. Al gauw ligt het grote ons bed vol met vier kinderen. Ik kruip er ook bij. Samen met de kindjes de dag afsluiten. We hebben geluk, want 'cheese' begint net. Cheese is een grappig programma op Nickelodeon. Met een vreselijk irritant, flauwe presentator. Maar de grappen die ze uithalen, zorgen vaak wel voor een lach op mijn gezicht. 

De eerste grap begint. 'Waarom doet die meneer dat?' vraagt Juul. Dat is de grap, probeer ik haar uit te leggen. Juul snapt hem niet. 'Moet je nu lachen?' vraagt ze bij het volgende filmpje. Ik antwoord dat ik het grappig vind en daarom moet lachen. De volgende grap kondigt zich aan. Een mevrouw laat haar hondje uit in het park. Ze heeft net twee ijsjes gekocht en ook nog een slush puppie. Dan ontsnapt haar hondje en die wil ze natuurlijk gaan zoeken. De eerste beste voorbijganger klampt ze aan en geeft haar ijsjes en slush puppie aan de betreffende persoon. Jullie snappen de clou waarschijnlijk wel. De mevrouw blijft erg lang weg, zolang dat de ijsjes beginnen te smelten en het de vraag is wat de mensen doen met de smeltende ijsjes. Alles wordt natuurlijk gefilmd door een verborgen camera.

De grap begint. 'Is dat een echt hondje?' vraagt Gijs deze keer. Ik zucht en doe net of ik zijn vraag niet hoor. 'Is dat een echt hondje, mama?' vraagt ie nu nog een keer. 'Ja Gijs, dat is een echt hondje.' Oh en het is weer stil. 'Waarom geeft ze die ijsjes nu aan die mensen?' vraagt hij dan. 'Omdat ze haar hondje moet gaan zoeken?' "Waarom heeft ze die dan los gelaten?' Ik zucht nog eens diep. 'Omdat dat bij de grap hoort.' Oh. 'Krijgen die mensen die ijsjes dan van die mevrouw?' 'Hoe bedoel je Gijs?' 'Nou, mogen ze die ijsjes hebben?' 'Nee, ze moeten die ijsjes vasthouden en het duurt zolang. Dus de ijsjes beginnen te smelten en dan willen ze weten wat de mensen er mee gaan doen?' Hij is weer stil. 'Moeten ze die ijsjes dan kopen?' Lichte irritatie borrelt stiekem een beetje omhoog.

Gijs is een kind dat graag goed voorbereidt is. Die graag van te voren wil weten hoe alles zal gaan. Waarom alles zo zal gaan en vooral hoe iets in elkaar steekt. Maar hoe irritant kan het zijn om met een kind een grappig bedoeld programma te bekijken. Een kind wat iedere grap, jaja met de nadruk op iedere grap, tot in detail uitgelegd, wil hebben. Om vervolgens te lachen en te melden 'dat was een goeie grap.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten