Daan

donderdag 7 februari 2013

Dwars

Daan is lekker dwars. Op dit moment zit hij volop in zijn peuterpuberteit. En weetje wat het leuke vooruitzicht hiervan is? Hij blijft er, door zijn ontwikkelingsachterstand, ook wat langer in hangen dan een ander kind. Daan is dwars en zijn antwoord is standaard 'nee'. Ook 'hoef nie' en 'vin ik nie leuk' zijn veel gehoorde uitspraken. Hij gebruikt ze wisselend en soms toevallig op het goede moment. Laatst stond de taxichauffeur aan de deur. 'Nee' zei Daan, 'ik bijf thuis.' Hij was dan ook niet van plan om mee te werken met zijn jas aan te doen. Laat staan dat hij vrijwillig naar de taxi liep. Daar had hij wat hulp van mama bij nodig. Dus daar stond ik dan in alle vroegte met een oververhit hoofd, een krijsend kind in de taxi uit te zwaaien. Gelukkig weet ik dat hij, eenmaal op school, uit zijn boze bui is en hij het toch erg naar zijn zin heeft.

Op dit moment is Daan ook van mening dat hij zich met de rest van ons gezin mag bemoeien. Dat doen de andere tenslotte ook met hem. Pleun zit regelmatig met opgeheven wijsvinger 'ssst, stil Daan' aan tafel over hem te moederen. Daan zijn reactie is daar voortaan niet minder om. 'Nee, hou jij klep dicht.' Waar hij dit heeft geleerd mag Joost weten, maar het klinkt zo ontzettend brutaal. Het werkt als een rode lap op een stier. Als ik het hoor, krijgt hij meteen een standje. Als ik het niet hoor, zorgen zijn zussen er wel voor dat het mij niet ontgaat. Ze komen het dan een voor een melden bij mij. Op het moment dat ik er iets van zeg, krijg ik het commentaar 'hou mond dicht'.  Jullie kunnen al wel raden waar Daan daarna zit....

Het is een heerlijk kind, maar op dit moment is hij zo ontzettend eigenwijs en dwars. Hij heeft helemaal ontdekt dat hij een eigen willetje en een eigen mening heeft. En gaat dan ook lekker in discussie. Het zou fijn zijn, als hij binnen niet al te lange tijd leert dat hij zijn mening ook bij kan stellen en niet alles wat hij vindt zo is. Zelfs de hond ontkomt er niet aan. Zo gauw hij zich maar omdraait in zijn mand, hij komt er niet uit, draait zich alleen om, zit er aan de eettafel een jongetje heel hard te roepen 'inne mand jij!' Op het moment dat de hond eens diep zucht en snurkend verder slaapt roept hij 'hou jij klep dicht'.  En ja hoor, daar zijn ze weer.....twee meisjes die piepend en zeurend in de keuken staan 'mamáááá, Daan zei het weer.' Pfffft, als iedereen hier nu eens op zichzelf let, daar hebben ze allemaal een dagtaak aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten