Daan

vrijdag 8 februari 2013

dipje

Ik had het me zo voorgenomen. Dit jaar zou ik me niet laten overvallen door de winterblues. In november en december, als de dagen weer korter zijn, het buiten kouder en natter wordt is er nog niet zoveel aan de hand. Dan vind ik het nog wel gezellig en knus. Kaarsjes aan, kacheltje aan. Lekkere stamppot eten, spelletjesavonden en gewoon heerlijk met het hele gezin binnen blijven. Terwijl buiten de regen tegen de ramen slaat of er een dikke laag sneeuw ligt. Dat zijn de gezellige donkere maanden. Sinterklaas die ons land een bezoekje komt brengen, daarna de sfeer van kerstmis. De eerste twee weken van januari gaan ook nog wel, dan hebben we tenslotte nog de verjaardag van Pleun waar ik druk mee bezig ben. Maar daarna.......pffffft!

Ik vind het zo'n ontzettende saaie en duffe maanden. De dagen lijken voorbij te kruipen en er gebeurd niks spannends. Het is te nat en te koud om lekker uit te waaien op het strand of om een frisse neus te halen in het bos. Soms heb je een dag waarop het zonnetje lekker schijnt, de temperatuur wat oploopt en dan wordt je heel even lekker gemaakt met het voorjaar dat eigenlijk nog veel te ver weg is. De volgende dag ligt er weer een laagje sneeuw, moet je weer krabben of regent en hagelt het. Eigenlijk zou, wat mij betreft, het voorjaar wel eind januari mogen beginnen.

Doordat wij in het zuiden wonen, krijgen we ook nog het carnavalsfeest over ons heen. Ga je carnavallen? Hoe ga je verkleed? Waar ga je naar toe? Jammer genoeg draagt het carnavalsfeest niet bij aan mijn 'joehoe' stemming. Ik word er eerder sjacherijniger van en zou het liefst vijf dagen onderduiken. Lekker op vakantie of gewoon tijdelijk woonruimte in het noorden van het land zoeken ofzo. Misschien komt het wel omdat ik eigenlijk zo'n structuur-kip ben.. En als er iets met carnaval ontbreekt, is het wel structuur en regelmaat. Zo heb ik voorgaande jaren al regelmatig aan een gesloten deur van een winkel gestaan. Wegens carnaval zijn wij twee dagen gesloten. Kom op zeg! Het is maar carnaval....zelfs met kerst zijn de winkels langer en vaker geopend.

Vaak krijg je ook nog te maken met een of ander griepvirus. Kinderen om beurten ziek, in het ergste geval jijzelf ook nog ziek en lamlendig. Heb je net de buikgriep achter je gelaten, is iedereen snotverkouden en hoest zijn of haar longen uit het lijf en dan vooral 's nachts, zodat je ook geen fatsoenlijke nachtrust overhoudt. Nee, van die eerste twee maanden van het nieuwe jaar wordt ik nooit zo vrolijk.

Maar goed, nog een paar weken en dan is februari ook alweer voorbij en kan ik af gaan tellen. In maart zitten stiekum aan vaak al wat meer van die enkele voorjaarsdagen, Gijs is in maart jarig en daarna barst de drukte alweer los. Kinderfeestje, verjaardagen van mijn ouders, Bart die jarig is. En langzaamaan komen er zo steeds meer mooie dagen en wordt het weer wat drukker en voller in onze agenda. We kunnen weer naar buiten, actief bezig zijn, bbq aan. Weg met alle ziektekiemen, maak plaats voor nieuwe weerstand! Dag,dag winterblues, welkom nieuwe energie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten