Daan

donderdag 8 maart 2012

Goed

Hoe gaat het nou met jou? galmt het uit de radio. Een simpel en vrolijk liedje dat ik uit volle borst meezing. Maar wat is nu eigenlijk het antwoord op de inmiddels zo bekende vraag. Dat zou ik nou weleens willen weten. Hoe gaat het eigenlijk met mij? Goed, is dan eigenlijk wel het eerste woord dat in me opkomt. Maar je hebt 'goed' en je hebt 'goed'. Een en hetzelfde woord, maar met twee totaal verschillende betekenissen. Afhankelijk van welke persoon dit woord als antwoord van mij krijgt, kan ik kiezen tussen goed1 en goed2.

Goed1 is voor mensen die door het stellen van deze vraag al duidelijk hebben gemaakt geen ander antwoord te willen horen dan 'goed'. Al het andere is onbelangrijk, niet interessant en vooral erg vermoeiend. Soms geef ik weleens per ongeluk het verkeerde antwoord. Daar word ik dan vrijwel meteen voor gestraft. Gezicht gaat op stand ongeïnteresseerd, er klinkt een niet hoorbare, maar wel zichtbare zucht en na mijn antwoord, komt het gesprek steevast op zichzelf uit. Hoe haalde ik het ook in mijn hoofd om iets anders dan 'goed1' te antwoorden? Daar zaten ze toch helemaal niet op te wachten? Hun leven en zorgen zijn altijd belangrijker dan die van een ander.

Goed2 daarentegen is voor mensen die mij een prettig gevoel van geInteresseerdheid geven. Zij stellen deze vraag eigenlijk meer als opening voor mij, omdat ze zien dat het allesbehalve goed gaat. De tweede vraag die ze dan ook vaak stellen is dan ook 'en hoe gaat het nu echt?' Ze laten me mijn verhaal vertellen, leven met me mee. Denken mee over een eventuele oplossing of bieden hun hulp aan daar waar mogelijk. Ze tonen begrip en medeleven. Niks is gek of raar, wij zijn net zo belangrijk als een ieder ander. Ze stellen zelfs na verloop van tijd dezelfde vraag nog eens.

Zo zie je maar dat een woord twee totaal verschillenden betekenissen kan hebben. Of ik goed1 of goed2 heb geantwoord, toen je mij deze vraag stelde, dat is iets wat alleen jij en ik weten. Maar het zal vast wel goed2 zijn geweest, want anders had je dit nu ook niet gelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten