Daan

dinsdag 3 juni 2014

Bekeuring

We moesten nog even broodjes voor vanmiddag halen, dus loop ik met de kinderen op het winkelcentrum. Als we bij de kassa zijn, zien de kinderen ze ineens.Twee politieagenten. De kinderen schieten meteen in hun spanning-en sensatiestress. Oooh, fluistert Gijs, kijk politie. Het handje van Pleun kruipt in mijn hand en Juul botst bijna tegen een winkelende mevrouw aan, omdat ze de agenten nauwlettend in de gaten houdt. Daan was er deze keer niet bij, maar hij had ongetwijfeld loeihard geroepen 'poo-iiee-siee'. Al onze kinderen zijn altijd erg onder de indruk van de politie. En van de brandweer en ambulances. 

De agenten spraken de man aan die er altijd staat met zijn tijdschriften. Volgens mij een daklozenkrant, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik groet hem wel altijd, maar koop nooit een tijdschrift bij hem. Gewoon omdat ik vind dat hij er niet erg dakloos uitziet met zijn nieuwste sneakers en sportieve jack. De agenten wilden weten of hij wel een vergunning had en de kinderen stonden gespannen te kijken. Mam, zei Gijs, 'ze' praten tegen die meneer. Is dat een boef, vroeg Juul. Nee jongens, die meneer mag niet zomaar boekjes verkopen. Daar moet hij een vergunning voor hebben. 'Oooh' en het was stil. 

De man werd nagetrokken, want een agent hield hem nauwlettend in de gaten. Terwijl de andere agent wat gaat rondkijken bij de fietsen die her en der (verkeerd) gestald zijn. Onze kinderen zijn nog steeds in de ban van het werk van deze twee mannen. Mam, wat doen ze nu? Tijdens een helder moment, die kun je weleens hebben zo nu en dan, schiet me het juiste antwoord te binnen. Die agenten zijn aan het kijken van wie die fietsen zijn. Die fietsen zijn namelijk niet netjes opgeruimd. En als je je spullen niet opruimt, krijg je een bekeuring. 

Weer is het stil. Ik besluit nog even door te gaan. Dat kan ik eigenlijk ook wel bij jullie doen. Wat, vragen drie kinderen. Nou, bekeuringen uitdelen voor het niet opruimen van jullie spullen of speelgoed. Gijs kijkt me aan alsof ik net een briljant idee heb geopperd om op een snelle manier veel geld te verdienen. Gijs zit momenteel in de fase waar hij veel geld mee kan verdienen, zodat hij later een boerderij kan kopen en een quad en een crossmotor en ook nog een paar diertjes kan houden. Dus dit was natuurlijk wel een heel strak plan van mij. Oh werkt dat zo, zie ik hem denken.

Juul was de agenten al lang en breed vergeten, die zeurde alweer om een ijsje. Maar Pleun zou Pleun niet zijn, als ze niet doordacht over dit alles. Hoe duur zijn die bekeuringen dan? Nou, heel duur natuurlijk. Dan wordt ik heel snel rijk. Stilte. Maar zegt ze dan, ons jongste bijdehandje, ik kan jou natuurlijk ook bekeuringen geven. Waarvoor dan? Voor als jij jouw spullen niet opruimt. Maar dat doe ik toch altijd wel, vraag ik. Nee hoor, soms laat je ons speelgoed gewoon op de grond liggen.

2 opmerkingen:

  1. Geweldig! Ik riep onlangs ook uit; Het is hier geen Hotel Mama! Waarop mijn zoon (7) heel lief aanbood om een bord met Hotel Mama voor mij te timmeren voor op de voordeur, als ik dat graag wilde.
    Leuke blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor het comliment, Pauline. Wat een leuke reactie van je zoon, kinderen kunnen nog zo lekker recht voor hun raap zijn...ze denken nog heerlijk simpel over de dingen Soms zou ik willen dat ik dat ook nog kon...

    BeantwoordenVerwijderen