Daan

dinsdag 21 augustus 2012

Zonnebril

Eigenlijk ben ik helemaal geen zonebrillenmens.Liever knijp ik mijn ogen tot spleetjes en tuur tegen de zon in. Vaak krijg ik dan hoofdpijn en laatst viel het me zelfs op dat ik ook flink wat rimpels krijg als ik zo met mijn ogen knijp. Toch zet ik hem de laatste tijd steeds vaker op. Ondanks dat ik het gevoel heb dat ik minder goed zie dan als ik geen zonnebril draag. Vraag me niet waarom, maar ik mis ineens vanalles en ben minder geconcentreerd. Ik denk dat mijn ogen dan even rust hebben en mijn hersenen daardoor ook minder hoeven te werken. Geen idee, maar daarom zette ik hem niet altijd op. Of ik was hem gewoon vergeten of hij was kapot, doordat ik erop was gaan zitten. In ieder geval droeg ik hem minder vaak dan nu.

 Vroeger, in de tijd dat we nog geen kinderen hadden, gebruikte ik mijn zonnebril voornamelijk als ik even mijn ogen dicht wilde doen in de auto. Bart en ik gingen dan op vakantie en Bart reed het hele stuk naar onze vakantiebestemming. We hadden toen nog geen navigatie in de auto en ik zat met de kaart op schoot. Ik was al een paar ingedut en Bart had me al een paar keer geirriteerd wakker gemaakt. Welke kant moest hij nu op? Nog 27 kilometer deze weg volgen. Ik was echter zo duf en moe, dat ik dacht slim te zijn door mijn zonnebril op te zetten. Hij zou dan vast niet zien dat ik mijn ogen dicht deed, al was het maar voor heel even. Dus ik zette mijn zonnebril op, donkere glazen schijnen tenslotte niet door. Net toen ik mijn ogen dicht had,vroeg hij ineens 'ga je slapen?'. Hoe kon ie dat nou toch weten? Domme ik, hij zat natuurlijk naast mij en zag zo langs de pootjes van mijn zonnebril, mijn ogen dicht zakken.

Maar goed, inmiddels zitten er vier kinderen in de auto die er wel voor zorgen dat ik, met of zonder zonnebril, mijn ogen niet meer dicht kan doen, dus zet ik mijn zonnebril steeds vaker en makkelijker op. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat een zonnebril ook ontzettend handig is. Je kunt er namelijk ongegeneerd mee gluren en kijken. Zonder zonnebril valt het natuurlijk meteen op als je iemand uitgebreid bekijkt, maar niemand die dat doorheeft als ik mijn zonnebril op heb. Moet ik natuurlijk wel mijn mond dicht doen als ik iemand aanstaar. Zo zie ik mensen waarvan ik denk 'als jij dat aankan, dan kan ik het zeker aan'. Of 'hee, die heeft daar een tattoo'. Wat te denken van 'zo, die is veranderd en niet ten goede' of 'sinds wanneer hebben die een relatie?'. Natuurlijk is een zonnebril ook handig als je jezelf bekijkt, je lijkt altijd ineens een stuk bruiner. En het verbloemt ook mooi mijn eigen onzekerheid over mijn zomerlijf. Met mijn zonnebril zet ik mijn pokerface op, net alsof ik erg zeker ben over mezelf. Ik kijk zo arrogant mogelijk, zodat mensen het niet in hun hoofd halen ook maar iets over mijn zomerlijf te zeggen. Wat kan een mens zichzelf voor de gek houden, maar goed het werkt voor mij. Ik word er iets zekerder van. En ondertussen kan ik mooi alles bijhouden, op z'n tilburgs gezegd 'lekker louwen', niemand die het ziet of doorheeft.....denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten